keskiviikkona, maaliskuuta 22, 2006

Lapsi - L'Enfant (Q2)

Kokonaisarvio: * * * (kolme tähteä)

Taiteellisuus: * * *1/2 (kolme ja puoli tähteä)
Juoni: * * * 1/2 (kolme ja puoli tähteä)
Miljööt: * * * * (neljä tähteä)
Ajatusten herättävyys: * * (kaksi tähteä)
Stereotypiakatsoja: King kongin jälkeen Hollywood-elokuvien boikotointia koskevan periaatepäätöksen tehnyt 22-vuotias kaupunkilainen, joka ei ole varma haluaisiko viedä avopuolisonsa yllätysmatkalle Pariisiin.
Oheisviiniä ei tilaisuudessa virka-aikana järjestetyn näytöksen vuoksi ollut.


Lapsi kertoo jatkuvassa rahapulassa elävistä, syrjäytyneistä nuorista, joille syntyy lapsi. Hieman reppanan oloinen isä, Bruno, välittää kahden lapsen varastamaa tavaraa ja on valmis realisoimaan lähes mitä tahansa, kuten vaatteet päältään. Pariskunnalle syntyvän lapsen suurimmaksi merkitykseksi muodostuu taloudellisuus. Bruno tekee ratkaisun, joka sytyttää pariskunnan välille sellaisen sodan, ettei se unohdu enää koskaan.

LapSi on "peruskauraelokuva", ihan jees tai ihan ok. Niin ok, että yleisarvosana olisi jäänyt huomattavasti vaatimattomammaksi ilman positiivisia yksityiskohtia, kuten miljöitä ja hyviä näyttelijäsuorituksia. Elokuvan Pariisi on huomattavasti rosoisempi kuin monien muiden leffojen, romantiikkaa huokuva Ranskan pääkaupunki. Näyttelijöistä parhaimpina nousevat esiin isää näyttelevä Jérémie Renier, joka onnistuu vähän oudon ja lapsellisen pikkunilkin roolissaan erinomaisesti, sekä hänen noin 12-vuotias apurinsa, joka näyttelee hypotermian rajamailla värisevää lasta sen verran aidosti, että kyseinen kohtaus jäi melkein vahvimmin mieleen koko elokuvasta.

Elokuvan tarina on realistinen, eikä sitä suotta paisutella tai vähätellä. Tarina kulkee tavarajunan tavalla eleettömästi eteenpäin. Lapsi on palkittu muun muassa Kultaisella palmulla, joka tuntuu tietyllä tavalla aika omituiselta, jopa vääryydeltä, sillä elokuva tuntuu sen verran mitäänsanomattomalta, että elokuvan jälkeen tuntui kuin olisi herännyt päiväunilta. Toisaalta, Lapsi kuvastaa aika hyvin tämän hetkisten elokuvien linjaa. Valtaosa vaihtoehtoisista elokuvista on olemukseltaan pelkistettyjä ja suoraviivaisia.