sunnuntaina, tammikuuta 01, 2006

Taide2005 -projekti, PALKITUT

TAIDE2005 - VUODEN VALINNAT:


Taide2005 - Vuoden elokuvateatteri: Bio City
Haastajat: Kino Engel, Diana.

Taide2005 - Vuoden näyttelijä: Gael Garcia Bernal /Moottoripyöräpäiväkirja
Haastajat: Julie Jentsch/Sophie Scholl, Daniel Auteuil/Teidän jälkeenne.

Taide2005 - Vuoden elokuvamusiikki: Sophie Scholl
Haastajat: Broken flowers, Siniset sanat

Taide2005 - Vuoden vaihtoehtoelokuvat:

sija 5. Paradise now

sija 4. Uskollinen puutarhuri

sija 3. Moottoripyöräpäiväkirja
Elokuvan miljööt olivat ylivoimaiset, jopa vuosikausiin. Lisäksi elokuva oli realistinen, valoisa ja sen ihmissuhteet olivat mielenkiintoisia, mukavia seurata. Ainutlaatuista elokuvassa oli myös juonen kehitys. Alun kepeä road-movie kasvoi ikäänkuin hiipimällä ajatuksia herättäväksi, jopa kantaaottavaksi teokseksi.

sija 2. Whisky (R&A)
Whisky on virheetön ja varma taide-elokuva. Se täyttää leikiten kaikki ne pykälät, joiden perusteella taide-elokuva määrittyy. Siinä on kevyttä sarkasmia, elokuvan henkilöt ovat oudohkoja, työn tekoa ja itse työtä tuodaan esiin taiteellisen pelkistetysti. Ihmissuhteet, asunnot, ajanvietteet, juoni, tunnelma, kaikki. Myös tässä elokuvassa on kiiteltävä miljöötä. Uruguay näyttää vasten paikallisten viranomaisten mielipidettä, varsin houkuttelevalta maalta. Kokonaisuutena Whisky on tyylikkään hillitty, mutta syvä.


Vuoden Vaihtoehtoelokuva 2005: Sophie Scholl

Sophie Scholl on provosoiva. Se haastaa yhteiskuntakriittiseen ajatteluun ja ennenkaikkea painostaa katsojansa arvioimaan mielessään omaa linjanvetoa hyvyyden ja pahuuden välillä. Sophie Scholl ei ollut varsinainen taide-elokuva, eikä sen aihekaan ollut ehkä kaikkein haasteellisin, mutta puhuttelevuudessaan ja tunteiden sekä ajatusten herättäjänä se oli sen sijaan täysin ylivoimainen. Elokuvan juoni, tunnelma, haastavuus ja tulkinnanvaraisuus tekivät siitä suorastaan nerokkaan. Se että elokuva on esimerkiksi miljöönsä puolesta varsin vaatimaton, toimii normaalista poiketen jopa hyvänä ja rikastuttavana piirteenä. Sophie Schollin ja häntä kuulustelevan viranomaisen välinen suhde ja vuorovaikutus ovat ainutlaatuisen hienoja yksityiskohtia. Vaikka kuulustelija onkin tiukka ja ammattitaitoinen, yrittää hän kuitenkin empaattisuudessaan myös pelastaa Sophieta ja neuvoa hänen itsensä kannalta järkevintä vaihtoehtoa. Tilanteen kruunaa kahden edellä mainitun ristiriitaisen piirteen lisäksi kuulustelijan ihannoivahko kunnioitus Sophie Schollin periaatteellisuutta kohtaan.

Sophie Schollin kaltaisissa elokuvissa nousee musiikki usein erittäin merkittävään rooliin. Sophie Schollin musiikit ja erityisesti teemakappale tukivat upeasti elokuvan tunnetilaa. Teemakappale oli melodialtaan niin kaunis, että nukkumaan mennessä pahoitti mielensä kun melodia oli päässyt karkaamaan mielestä.

Kokonaisuudessaan Sophie Scholl on sellainen elokuva, että on vääryys mikäli sitä ei tulla laajemmaltikin tunnustamaan yhtenä 2000-luvun suurena teoksena.


Taide2005 - Erikoispalkinto: Kiukun parempi puoli
Kiukun paremmassa puolessa on kaikki mitäänsanomattoman hollywoodleffan ainekset: Kevin Costner entisenä, sittemmin hieman alkoholisoituneena baseball-pelaajana. Naapurissa asuu yksinhuoltajaäiti, jolla on kolme parinkympin kieppeillä olevaa tytärtä. Tyttäret pelaavat alati alusvaattesillaan tyynysotaa ja ampuvat toisiaan vesipyssyillä... Itseasiassa ei. Kiukun parempi puoli välttää juuri nämä ansat. Amerikkalaiseksi elokuvaksi Kiukun parempi puoli on harvinaisen inhimillinen, eritoten siihen nähden, että elokuva on kuitenkin luonteeltaan kepeä. Tämän oudon yhtälön vuoksi Kiukun parempi puoli ansaitsee Taide2005-erikoispalkinnon. Haastajat: Puhuva lemmikkilintu/Siniset sanat, Honey babyn loppukohtauksen ja musiikin fuusio.