
perjantaina, maaliskuuta 30, 2007
Muutama päivä syyskuussa (Q2/07)

keskiviikkona, maaliskuuta 28, 2007
Goyan aaveet (Q2/07)

torstaina, maaliskuuta 22, 2007
Edith Piaf - Pariisin varpunen (Q2/07)


maanantaina, helmikuuta 26, 2007
Q1/07:n päätös ja talvikvarttaalin elokuva

Haastajat ja elokuvallinen tila
Kvarttaalin elokuvan tittelistä kilpaili tällä kertaa ehkä monipuolisempi kirjo kuin kertaakaan aiemmin. Niin omituiselta kuin se vaikuttaakin, oli Olli Saarelan ohjaama Suden vuosi yksi niistä elokuvista, jota olisi ilman valtavirtaista olemusta voinut hyvinkin kuvitella jakson parhaaksi teokseksi. Elokuvan hyvyys perustuu kertakaikkisen upeisiin yksittäiskuviin ja siihen, että joissain kohdin juonta kuljetettiin äärimmäisen tyylikkäästi eteenpäin vain vilautamalla jotain kuvia. Myös Pianistin sivunkääntäjällä olisi voinut olla huonommassa kvarttaalissa mahdollisuus titteliin. Yhdysvaltalaisista elokuvista on ehdottomasti suositeltava kahta hyvää, vaikkeivät varsinaisia taide-elokuvia olekaan. Veritimantti kysyy suvaitsevaisuutta, sillä pääosaa näyttelee Leonardo di Caprio. Tarina on kuitenkin varsin viisas, sivistävä ja ajatuksia herättävä. Se kuvaa aika koruttomasti sitä raakuutta, jota muiden muassa sierra leonelaiset ovat joutuneet timanttien ja ihmisten ahneuden vuoksi kokemaan. Toinen erityisen hieno piirre on se, että tässä elokuvassa on ollut rohkeutta kuvata yhdysvaltalaista päähenkilöä erittäin kus*päisenä hahmona ja se on näkemyksemme mukaan askel eteenpäin. Kaikkein vahvin haastaja kvarttaalin elokuvaksi valitulle teokselle oli kuitenkin Robert "Bobby" K


Taustamusiikkina tätä tekstiä kirjoitettaessa soi: NRJ Hit, Pariisi
sunnuntai, helmikuuta 18, 2007
Hetki lyö (Q1/07)
Taiteellisuus: * * * (kolme tähteä)
Miljööt: * * * (kolme tähteä)
Erityistä: Herättää ajattelemaan tärkeätä asiaa, joka on esimerkiksi ilmastonmuutoksen takia jäänyt hivenen unholaan.
Oheisviini: Chateau Los Boldos Cabernet Sauvignon 2005. (Arvio erillisenä)
Korealainen Hetki lyö on parisuhde-elokuva. Se kertoo epäluulosta, luottamuspulasta ja järjettömästä rakkaudesta. Siinä missä Leijonakuningas on ensitreffien elokuva, kannattaa Hetki lyö kuitenkin mennä katsomaan mielitietyn kanssa vasta yHteenmuuton ja kämpän remontoinnin jälkeen. Silloin molemmat saanevat siitä enemmän irti.
Tarina yksinkertaisuudessaan: Nainen luulee ettei mies enää pidä hänestä. Suhde poikki ja plastiikkakirurgin kautta takaisin yhteen. Kuitenkin siten, että botoxia on työnnetty naisen leuan alle niin paljon, ettei mies huomaa seurustelevansa saman henkilön kanssa. Tunnistamisleikin seurauksena on mittava välienselvittely ja ravisteleva loppu!
Kun elokuva alkoi, ensifiilikset olivat jotakuinkin huonot. Parisuhde-teema vaikutti tyttömäiseltä valinnalta eikä taiteellisuudesta näkynyt merkkejäkään. Olin väärässä. Messed-up tyttöystävä alkaa nopeasti näyttää messed-up puoltaan ja elokuva räjähtää nopeasti kukoistukseensa. Tarina menee jouheasti eteenpäin ja ehkä korealaisille elokuville tuttuun tyyliin kaduilla ei kävellä – siellä juostaan. Elokuva on välillä erittäin hauska. Erityinen kiitos siitä kuuluu plastiikkakirurgi Haneulille (nimi muutettu), josta jokaisen myyntimiehen tulisi ottaa mallia.
Se miksi tämä elokuva ansaitsee erityismaininnan on sen ainutlaatuinen tapa yhdistää taiteellisuus ja parisuhde. Taide-elokuvat ovat viime aikoina käsitelleet ihan muuta kuin itse kuningasluokkaa eli ihmissuhdetta. Vaikka elokuva kritisoi kauneusleikkauksia omalla tavallaan, se ei tuputa omaa filosofiaansa. Lisäksi leffan Polka-karkilta vaikuttavat maisemat ovat ajoittain vaikuttavat. Ammattitaitoinen toteutus, hyvä juoni ja pilke silmäkulmassa vievät tämän elokuvan ykköskvartaalin kärkikaartiin!
Viiniarvio: Chateau Los Boldos (Hetki lyö)

Pianistin sivunkääntäjä (Q1/07)
Taiteellisuus: * * * (Kolme tähteä)
Miljööt: * * * (Kolme tähteä)
Erityistä: Juonensa takia ehkä aavistuksen epäranskalainen elokuva.

Pianistin sivunkääntäjä on vehreä elokuva, jossa on ripaus trilleriä ja hyppysellinen taidetta. Se on satiinia sellaisen naisen yllä, jonka kylmyys alkaa näkyä sen verran voimakkaasti, että kohtalokkuus muuttuu sadismiksi. Mikäli tämän elokuvan olisivat tehneet jotkut muut kuin ranskalaiset, voisi se olla melko luotaantyöntävä kokonaisuus. Kauniit maisemat ja päähenkilön ajoittainen laupeus saavat muuten raa'an maailman tuntumaan edes hetkittäin hivenen pehmeämmältä. Näyttelijät saavat nostettua hahmoistaan esiin useampia ulottuuvuuksia, ja saa siten hahmot tuntumaan sopivan inhimillisiltä. Juoni on siinä mielessä upea, että lopputekstien myötä sitä jää mietiskelemään kuinka pitkälle kaikki olikin viety. Kokonaisuutena Pianistin sivunkääntäjä on elokuva, jolle on velvollisuus antaa neljä tähteä, mutta mitenkään helpolla se ei niitä ansaitse. Jokin siitäkin taas puuttui, en tiedä tarkalleen mikä, mutta jokin samankaltainen juttu kuin Lapsi-elokuvastakin.
Taustamusiikkina tätä tekstiä kirjoitettaessa soi: Sniper - Gravé Dans la Roche
keskiviikkona, helmikuuta 07, 2007
Charlie sanoo (Q1/07)


keskiviikkona, tammikuuta 31, 2007
Kohti etelää (Q1/07)
Taiteellisuus: * * * (kolme tähteä)
Miljööt: * * * * (neljä tähteä)
Erityistä: Naisten seksiturismi on aiheena sopivan erityinen.
Oheisviiniksi suosittelemme jotakin kuplivaisen oloista valkoviiniä punaviinikaudesta huolimatta.

Kuten arvata saattaa, on Kohti etelää maisemiltaan upea, jopa provosoiva. Turkoosi meri, valkoinen hiekkaranta, kiireettömyys ja rauhallisuus saavat mielen halajamaan jonnekin kauas tai ainakin tulevaan kesään. Näyttelijäsuoritukset elokuvassa ovat hyvät ja ajoittainen dukumentaarisuus tuo mukaan tuikitärkeän uskottavuuden säväyksen.
Taustamusiikkina tätä tekstiä kirjoitettaessa soi: MarceloD2 - Meu Samba É Assim
torstaina, tammikuuta 25, 2007
The last king of Scotland (Q1/07)
Taiteellisuus: * * (Kaksi tähteä)
Miljööt: * * * * (Neljä Tähteä)
Erityistä: Tositapahtumiin perustuvuus antaa elokuvalle tuikitärkeää uskottavuutta.
