maanantaina, kesäkuuta 02, 2008

Kevätkvartaalin (Q2) päätös ja kvartaalin elokuva

Aina maaliSkuusta alkava kevätkvarttaali oli tänä vuonna poikkeuksellisen tasokas. Teattereihin ilmestyi peräjälkeen kolme viiden tähden rajamailla pyörinyttä elokuvaa - Leijapoika, Taivaan reunalla ja Orkesterin vierailu, jotka saattoivat korkean tasonsa vuoksi aikaansaada Taide2000:ssa arviointikykyyn vaikuttavan yltäkylläisyyden tunteen. Muutamat verrattain tasokkaat teokset nimittäin tuntuivat mainitun kolmikon jälkeen kokolailla yhdentekeviltä. Esimerkiksi 4 kuukautta, 3 viikkoa, 2 päivää -elokuva saattoi menettää yhden tähden pelkästään sen vuoksi, että se sattui väärään kvartaaliin. Toisaalta, palvelumme on tarkoitus olla siinä mielessä reaaliaikainen, että sivuiltamme tarjoutuisi juuri kuhunkin hetkeen oivallisimmat elokuva- ja viinivalinnat, ja sitä romanialaiselokuva ei keskivertoa paremmasta tasostaan missään vaiheessa päässyt olemaan.

Järjestimme kevätkvartaalin yhteydessä myös koeluontoisen Kolmen tähden boikotin, jonka tarkoituksena oli ottaa rohkeammin vastuuta tarjonnan markkinoinnista. Kolmen tähden arviot kun tuppaavat diplomaattisuudessaan helposti sysäämään vastuun elokuvan kelvollisuuden määrittelystä kuluttajalle itselleen, ja tästä me halusimme eroon. Pyrimme ammattimaisempaan ja väkevämpään otteeseen, sillä tuskin kukaan pitää sen enempää meidän kuin minkään muunkaan tahon elokuva-arvioita minään kiveen hakattuna faktana. Halusimme olla jokaisesta näkemästämme elokuvasta vähän voimakkaampaa mieltä silläkin riskillä, että arvioihimme tulisi sen seurauksena hienoinen liioittelun sävy. Koimme kuitenkin rohkean edelläkävijäkokeemme onnistuneen siinä määrin, että marraskuussa alkava taide-elokuvavuosi 2009 vietäneen läpi juuri mainitulla neljän portaan arvosteluasteikolla.

Kevätkvartaalin elokuva: Orkesterin vierailu

Egyptiläisen poliisisoittokunnan vierailusta Israelissa kertova elokuva valittiin kvarttaalin parhaaksi sillä perusteella, että se puhutteli, teki osaltaan maailmasta paremman paikan ja oli sekä maisemiensa että tunnelmansa puolesta kiitettävää tasoa. Taivaan reunalla pärjäsi Orkesterin vierailun kanssa muuten samoilla sektoreilla, mutta ero näiden kahden elokuvan välille syntyi Taide2000:n peräänkuuluttamasta hillitystä 2000-luvun alkupuolen taiteellisuudesta.
Syntyneen tekstin sävyyn vaikutti: Rádio Cultura, São Paulo