Taiteellisuus: * * * (Kolme tähteä)
Miljööt: * * * * * (Viisi tähteä)
Erityistä: Vauhtiinsa nähden poikkeuksellisen uskottava draamaelokuva.
Oheisviinisuositus: Obikwa merlot (Etelä-Afrikka). Rypäleinen viini on samanaikasesti sekä voimakas, että laiha ja sen olemuksessa on aistittavissa elokuvan kanssa kohtaavia jyrkkiä piirteitä.

TurkiSta aikoinaan Bremeniin muuttaneen Alin ja ilotytön suhde kehittyy turhan nopeasti turhan syvälliseksi. Se on Taivaan reunalla -elokuvan lapsus, ja ilman sitä kokonaisuus olisi viiden tähden arvoinen, sillä muilta osin elokuva on äimistyttävän upea. Yhdysvaltalaisilla action-elokuvilla on monesti sellainen harhaanjohtava vaikutus, että tuntuu kuin ihmishengistä olisi tullut yleisestikin ottaen valkokankaiden arvotonta kulutustavaraa, mutta se ei ole totta. Taivaan reunalla on oivallinen osoitus siitä, että yksittäinen elokuva määrittää itse ihmiselon arvon. Fatih Akinin ohjaamassa elokuvassa nimittäin kuolema sattuu ja puristaa sielua.
Taivaan reunalla on muutenkin rajoja rikkova kokonaisuus, sillä tarina viedään sellaiseen lopputulemaan mitä harvassa elokuvassa rohjetaan tehdä. Useat toisiaan risteävät elämänpolut eivät ole mikään uusi keksintö, mutta tästäkin kerrontatavasta ollaan saatu rohkeuden vuoksi huomattavia rikkauksia irti. On tärkeää, ettei teoksen oleellisin pointti ole juuri tarinoiden risteily, vaan itse tarinat, jotka voidaan haluttaessa kruunata tai viimeistellä risteämisellä. Kohtalolla leikittely on vaarallista, mutta Taivaan reunalla säilyttää hienoisen kyynisyytensä takia hienosti uskottavuutensa.

Maisemista vielä sen verran, että markkinointimaailmalla on vielä rutkasti opittavaa, mikäli yksikään Turkkiin operoiva lentoyhtiö ei älyä mainostaa itseään tämän elokuvan alussa.
Taustamusiikkina tätä tekstiä kirjoitettaessa soi: SPRAYdio Manilla