perjantaina, kesäkuuta 29, 2007

Hinnasta viis (Q3/07)

Luokitus: * * * (oikein kelpo komedia)
Taiteellisuus: * * (kaksi tähteä)
Miljööt: * * (kaksi tähteä)
Erityistä: Audrey Tautoun rooli on aiempiin verrattuna poikkeava.
Oheisviini: Veuve Clicquot Sec sopi hintavasta elämäntyylistä kertovaan elokuvaan statuksensa vuoksi loistavasti, mutta jos nyt ihan millimetrin tarkkaa työtä tehdään, ja miksei tehtäisi, niin vaikka makeutensa vuoksi ylivertainen samppanja upposikin hienosti, olisi varallisuudesta muistuttava tunnelma syntynyt katsomon puolelle merkittävästi tehokkaammin erittäin kuivalla samppanjalla.

Audrey Tautou näyttelee rikkaita miehiä aviopuolisoikseen etsivää ammattionnenonkijaa ja Gad Elmaleh loistohotellin pikkoloa, joka joutuu hivenen tapaturmaisesti salaamaan avioliiton metsästäjältä taustansa. Leppoisa yhdessä vietetty, periaatteessa täysin merkityksetön ilta kääntää kuitenkin molempien elämän sellaiseen suuntaan, josta kumpikaan ei kai tavallaan koskaan haaveillut.

Jos Euroopan ja Yhdysvaltojen elokuvatuotannoille tuliSi avioero ja jonkun oikeusoppineen pitäisi päättää eri tyylilajien huoltajuudesta, väittäisin ainakin action-leffojen ja romanttisten komedioiden päätyvän uuden mantereen ruokittaviksi. Realistisella otteella historian merkkitapahtumista tai –henkilöistä kertovat teokset, sekä taide- ja muuten vain kotoisat tai sympaattisemmat elokuvat todennäköisesti tulisivat majoittumaan Gibraltarin ja Muurmanskin väliselle alueelle. Tämän mielikuvan vuoksi tuntui jotenkin vieraalta, että Audrey Tautoun tähdittämän, olemukseltaan lutuisen korsikalaisen elokuvan juonen punainen lanka liittyi toisten omaisuuksiin kiinni pääsemiseen. Toisaalta voisi ajatella, että Hinnasta viis on hyvä herätyskello sen asian suhteen, että kyllä Euroopassakin osataan olla turhamaisia ja elää vailla suhteellisuudentajua tai moraalia, mutta kaikesta huolimatta, ainakin itse olisin halunnut pitää tämän elokuvan ajan kiinni sellaisesta pienimuotoisuuden illuusiosta. Eivät ranskalaiset saa olla valkokankaalla rahan perässä surutta kukasta kukkaan hyppiviä bimboja, ranskalaiset ovat pienen romanttisen hetken tai viimeisen suudelman perässä, suruisina kukasta kukkaan hyppiviä rakkaudenkaipuisia itsenäisiä naisia.

Ranskassa kokeillaan tällä haavaa selkeästi siipien kantavuutta eri aloilla. Rehtejä taideleffoja ei ole nimittäin siltä suunnalta kulkeutunut ainakaan Suomeen asti ties milloin viimeksi, mutta action-, trilleri- ja nyt romanttisen komedian saroilla on touhua riittänyt. Muutama päivä syyskuussa edusti actionia, Käärmeen merkki oli tyylipuhdas trilleri ja Hinnasta viis romkom. Kaikkia näitä elokuvia yhdistää sellainen hienoinen kotikutoisuus, jota voisi periaatteessa ihailla samalla tavalla kuin naapurin viisivuotiaiden kaksospoikien Pertin ja Sakarin takkuillen loppuun asti vietyä Kuu kiurusta kesään -runoa tarhan kevätjuhlissa. Ne eivät ole totutun ammattimaisia ja tuotettuja, mutta niitä on kiva ja kotoisa katsoa. Hinnasta viis oli kepeä, naurattava ja erilainen elokuva, ja ehdottomasti näkemisen arvoinen, mutta niille jotka kaipaavat pienistä asioista nauttimista, ei tämä elokuva ole kaikkein onnistunein teos.

Audrey Tautoun rooli viettelijättärenä oli varsin onnistunut, erilaisuutensa vuoksi jopa hivenen pelottava. Hänen läsnäolonsa loi täysin toisenlaisen tunnelman kuin esimerkiksi Ameliessa tai vaikka Da Vinci -koodissa, mikä kertoo vain näyttelijättären suuresta ammattitaidosta. Miespääosaa näytellyt Gad Elmaleh oli taas komedian alku ja juuri, eli periaatteessa voisi sanoa, että komediallisuus määrittyi pitkälti yhden näyttelijän edesottamusten pohjalta. Mutta vaikka Yhdysvallat periaatteessa onkin romanttisten komedioiden koti, tuo eurooppalaisuus väistämättä Hinnasta viis -elokuvaan mukanaan pienen jäljittelemättömän ripauksen kyseisen tyylin elokuviin hienosti soveltuvaa sympaattisutta, haluttiinpa sitä tai ei.
Taustamusiikkina tätä tekstiä kirjoitettaessa soi: BoosterFM, Toulouse