tiistaina, helmikuuta 28, 2006

Q1 yhteenveto ja kvarttaalin elokuva

Taide2006 -projektin ensimmäinen kvarttaali, talvikvarttaali (Q1) on saatu päätökseen ja maaliskuun ensimmäisestä päivästä lukien eletään kevätkvarttaalia(Q2). Kvarttaaliarviointiin siirryttiin, jotta pystyisimme informoimaan taide-elokuvien tilasta elokuvateattereissa mahdollisimman terävästi ja ajankohtaisesti. Samalla mahdollistui elokuvien paremmuuden vertailu vuodenajallisesti sarjoitettuna. Järjestelmän ansiosta elokuvia voidaan myös verrata vuoden päättyessä aiempaa tasapuolisemmin.

Q1

Talvikvarttaali(Q1) vastasi oikeastaan kiitettävällä tasolla niitä odotuksia, joita Taide2005 -projekti päätös- ja Taide2006 -projekti avauspuheissaan siltä toivoi. Selvästi taiteelliset elokuvat ovat kiistatta voittaneet alkuvuonna osuuksia teatteriesitysten määrissä ja esitysviikoista päätellen vaikuttaisi myös siltä, etteivät katsojamäärät ainakaan suuresti ole flopanneet. Määrällisesti emme varmastikaan tule näkemään taide-elokuvien osalta tämän suurempaa kasvua, mutta uskomme taide-elokuvien vahvistavan ajan myötä imagoaan outouden sijaan, niin sanotusti "viileänä juttuna".

Elokuvien sävyStä ja laadusta puhuttaessa on myönnettävä, vaikka taide-elokuvien kiitettävästä paluusta ollaankin puhuttu, ettei samanlaiseen taiteen ilotulitukseen olla äidytty kuin vielä 2000-luvun alussa. Siis juuri siihen outouteen, aikaan jolloin liikuttiin taiteen ja komedian rajalla. Taiteelliset sävyt ovat ajan elokuvissa hennompia ja elokuvakokonaisuudet tuntuvat negatiivisella tavalla varmemmilta, ikäänkuin riskittömämmiltä kuin edellisessä aallossa. Käynnissä olevaa taideaaltoa voisi kuvata ennemminkin realistiseksi. Piirre oli kvarttaalin aikana aistittavissa yhtälailla niin taide- kuin mainstream-elokuvienkin saroilla. Hyvinä esimerkkeinä muiden muassa Zozo ja Päivä ilman sotaa, pehmiden elokuvien puolella München ja maaliskuun kolmantena päivänä ilmestyvä 9.komppania lienevät kuvaavimpia esimerkkejä realistisista elokuvista.

Talvikvarttaalin elokuva: Laitakaupungin valot

Kvarttaalin elokuvaa valittaessa on elokuvan taiteellisuus nostettu ehdottomasti merkittävimmäksi seikaksi. Näyttelijäsuoritukset, juoni, Oscar-ehdokkuudet ja kaikki muu on taiteellisuuden rinnalla toissijaista, ainakin niin pitkään kuin taide-elokuvat eivät edusta valtavirtaa. Kvarttaalin elokuvan valinnasta käytiin harvinaisen tiukka väittely. Jo ennakkoon oli arvattavissa, että titteli tullaan antamaan joko Laitakaupungin valoille tai ranskalaiselokuva Viiksille. Molemmista oli nimittäin aistittavissa voimakas taiteellinen kosketus. Valinta kääntyi kuitenkin tällä kertaa, jopa periaatteellisiin syihin vedoten, kotimaisen elokuvan puolelle. Laitakaupungin valoissa oli aistittavissa enemmän suomalaisuutta, kuin Viiksissä ranskalaisuutta ja mielestämme se vastaa tämän hetken tarpeisiin paremmin ja tukee täsmällisemmin vaihtoehtoista kokonaiskuvaa. Laitakaupungin valojen konstailemattomuus, tasapainoisuus ankeuden sektorilla, sekä kepeä lohduttomuus vakuuttivat raadin siitä, että Laitakaupungin valot on kvarttaalin elokuva.